alert-erroralert-infoalert-successalert-warningbroken-imagecheckmarkcontact-emailcontact-phonecustomizationforbiddenlockedpersonalisation-flagpersonalizationrating-activerating-inactivesize-guidetooltipusp-checkmarkIcons/Communication/USP/Cash-deliveryIcons/Communication/USP/Delivery-eveningIcons/Communication/USP/Delivery-same-dayIcons/Communication/USP/Delivery-storeusp-deliveryIcons/Communication/USP/Exchangeusp-free-returnsIcons/Communication/USP/Gift-cardIcons/Communication/USP/KlarnaIcons/Communication/USP/Salearrow-backarrow-downarrow-left-longarrow-leftarrow-right-longarrow-rightarrow-upbag-activebag-inactivecalendar-activecalendar-inactivechatcheckbox-checkmarkcheckmark-fullclipboardclosecross-smalldownloaddropdowneditexpandhamburgerhide-activehide-inactivelocate-targetlockminusnotification-activenotification-inactivepause-shadowpausepin-smallpinplay-shadowplayplusprofilereloadsearchsharewishlist-activewishlist-inactivezoom-outzoomfacebookgoogleinstagram-filledinstagrammessenger-blackmessenger-colorpinterestruntastictwittervkwhatsappyahooyoutube
adidas
adidas / juni 2019

KREATIVITET VS PLAST

Så här jobbar adidas och Parley för att vända vågen av plast i våra hav.

Plast är ett designmisslyckande som ger sken av att vara ett fantastiskt material. Det är billigt, starkt och kan formas på tusentals olika sätt. Och det är dessa egenskaper som gör plast så attraktivt för både tillverkare och konsumenter. Det är också det som gör plast till en av vår planets största förorenare.

En stor del av plasten vi slänger hamnar i haven, och effekterna av det sprider sig till jordens alla hörn. Plasten blir en del av näringskedjan, dödar havslivet, förstör miljön och påverkar till och med klimatet. Det finns bokstavligen ingen plats på jorden, eller i haven, som inte påverkas av plastföroreningar.

Om vi vill överleva, som planet och som människor, så måste vi tackla den växande vågen av plastskräp. På adidas jobbar vi med Parley för att bekämpa plastföroreningarna som kväver våra hav, genom att använda plast som samlats in från avlägsna stränder och kuster som råmaterial för en hel serie sportkläder.

parley-xcat-fw19-editorial-problem-of-ocean-plastic-image-01


VI DRUNKNAR I PLASTAVFALL

Plast är i stort sett oförstörbart. Det innebär att nästan varenda liten plastbit som någonsin tillverkats fortfarande är kvar där ute, i någon form. Och åtta miljoner ton av detta hamnar i våra hav varje år, där det åstadkommer förödande skador i industriell skala. Plastskräp fyller stränder där inte en människa finns inom synhåll på tusentals mil. Det finns i magarna hos 90 % av alla havsfåglar, hos över 50 % av alla havssköldpaddor, och det dödar havslivet i en skrämmande takt. Mikroplaster har blivit en del av näringskedjan och orsakar oklara skador i alla levande varelsers kroppar här på jorden. Men trots att vi känner till allt detta så kan vi fortfarande inte få nog av materialet och vi fortsätter att tillverka det i ständigt större mängder. Varje minut så dumpar vi motsvarande en fullastad sopbil med plast i vattnet. I den här takten kommer haven att innehålla mer plast än fisk år 2050.


PARLEY TAR TÄTEN I KAMPEN MOT PLAST

Parley For The Oceans grundades för att föra människor, organisationer och varumärken samman i ett försök att hitta nya lösningar till dagens största hot mot haven, såsom plastförorening. Parley är ett nätverk för samarbete och en ny slags miljöorganisation. Det fungerar som en arena där kreatörer, tänkare och ledare kan öka medvetenheten om hur vackra och ömtåliga våra hav är, och samarbeta för att stoppa förstörelsen av dem. Baserat på övertygelsen att kreativitet är det som driver på förändring i vår kultur, vill Parley föra samman kreativa människor och varumärken för att hitta sätt att göra plast till något som tillhör det förgångna.

Plast är ett designmisslyckande − ett onaturligt material som inte hör hemma på den här planeten."

– Cyrill Gutsch, Founder of Parley

parley-xcat-fw19-editorial-creativity-versus-plastic-image-02


ADIDAS ARBETAR FÖR EN GEMENSAM SAK

adidas är grundande medlem av Parley for the Oceans. Företaget ville ta en ledande roll i sökandet av sätt för att förhindra plastförorening. Idén att ta material som förorenar haven och använda det för att skapa sportkläder av lika hög kvalitet som de tillverkade av nyproducerad plast lät som en fantasi. Första steget var att samarbeta med Parley för att skapa ett vinnande sportskokoncept, vilket presenterades på FN-mötet 2015. Ovandelen tillverkades av garn och tunna trådar som återvunnits från insamlat marint plastavfall och olagliga fiskenät från havsdjupen. Sedan dess har konceptet utvecklats till en mycket verklig framgång med miljontals skor och en hel klädserie och förstklassiga sportkläder som alltihop skapats av återvunnet plastavfall.

Genom vårt samarbete med Parley vill vi inspirera och mobilisera en hel generation för att hjälpa till att forma framtiden för vår planet."

– Eric Liedtke, Executive Board Member Global Brands, adidas


LUFT BETYDER LIV FÖR HAVEN, PLANETEN OCH MÄNSKLIGHETEN

Parley har utvecklat en tredelad strategi för att förändra hur världen kan bemöta hotet från marin plastförorening: Parley AIR. Designen bygger på enkla, skalbara steg som fungerar för alla, från hushåll till institutioner, företag och myndigheter. Så att var och en av oss kan förändra våra plastrutiner och positivt påverka haven och den värld som vi delar.

Varje bokstav i AIR står för en viktig hörnsten för att agera: Avoid (undvik), Intercept (fånga upp) och Redesign (omdesigna). "Undvik" syftar till att använda så lite plast som möjligt, och att använda andra alternativ när det är möjligt. "Fånga upp" innebär att stoppa plast från att hamna i haven, och hålla det borta genom återvinning och att hitta nya användningar för avfallet.

"Omdesigna" innebär att designa om de material, metoder och produkter som bidrar till problemet och, på en personlig nivå, att ändra din syn på problemet med plastförorening så att du kan ta dig an livet med en ny inställning.

parley-xcat-fw19-editorial-problem-of-ocean-plastic-image-02


NYA ANVÄNDNINGAR FÖR GAMMALT SKRÄP

Kollektionen adidas x Parley är ett exempel på AIR i praktiken. Den undviker inte bara nyproducerad plast, utan samlar också in plast som annars kunde förorena haven och den får oss att tänka om kring plast − både som avfall och som material − samt hittar oväntade sätt att återanvända plasten för att skydda haven.

Plastavfallet samlas in och packas ihop av Parleys globala nätverk som städar stränderna på avlägsna öar, stränder och kuster, som Maldiverna. Plasten rengörs, separeras och sorteras manuellt för att avlägsna främmande föremål. Sedan skickas den till en anläggning där plastmaterialet sönderdelas till flingor genom en process där den krossas, tvättas och torkas.

parley-xcat-fw19-editorial-problem-of-ocean-plastic-image-05


SKRÄP BLIR SPORTKLÄDER

Plastflingorna värms upp, separeras, rengörs och torkas innan de med värme pressas ut, hackas till pellets och kyls ner. Dessa pellets smälts till en tunn tråd som kan spinnas till Ocean Plastic®, ett högfunktionellt polyestergarn med samma egenskaper som nyproducerad plast. Garnet används för att skapa en serie med skor, tröjor, tights och mer. Varje plagg i kollektionen tillverkas av minst 75 % insamlat plastavfall.

Varje sko är ett litet bidrag till att bevara haven."

– Eric Liedtke, Executive Board Member Global Brands, adidas

parley-xcat-fw19-editorial-problem-of-ocean-plastic-image-04


KAMPEN BÖRJAR HÄR

Under 2019 kommer adidas producera 11 miljoner par skor som innehåller marint plastavfall. Och sedan 2015 har vårt samarbete med Parley hjälpt till att hålla 2 810 ton plastavfall borta från haven. Vi tillämpar våra Parley AIR-principer över hela vår globala verksamhet. Vi har slutat använda plastpåsar i våra butiker, så att miljoner kunder nu går hem med sina nya produkter i ansvarsfullt framtagna papperspåsar. Och vi har förbjudit engångsartiklar av plast på våra kontor över hela världen. Vi utbildar också våra medarbetare, atleter och communities och uppmuntrar dem att delta i kampen mot plast. Vårt årliga event Run For the Oceans (RFTO) har sammanfört nästan en miljon löpare för att öka medvetenheten om vår allra värdefullaste tillgång, och totalt dragit in 1 miljon dollar för att utbilda unga människor om plastproblemet och havens tillstånd.

Det här är bara början av adidas arbete för att helt avlägsna plast från företaget. Innan 2024 har vi på adidas lovat att ersätta all nyproducerad polyester i våra produkter med 100 % återvunnen polyester. Med ett långsiktigt mål att helt röra oss bort från plast som tillverkningsmaterial. För att hjälpa till att rädda våra hav, vår planet och var och en av oss.

adidas / juni 2019