alert-erroralert-infoalert-successalert-warningbroken-imagecheckmarkcontact-emailcontact-phonecustomizationforbiddenlockedpersonalisation-flagpersonalizationrating-activerating-inactivesize-guidetooltipusp-checkmarkusp-deliveryusp-free-returnsarrow-backarrow-downarrow-left-longarrow-leftarrow-right-longarrow-rightarrow-upbag-activebag-inactivecalendar-activecalendar-inactivechatcheckbox-checkmarkcheckmark-fullclosecross-smalldropdowneditexpandhamburgerhide-activehide-inactivelocate-targetlockminusnotification-activenotification-inactivepause-shadowpausepin-smallpinplay-shadowplayplusprofilereloadsearchsharewishlist-activewishlist-inactivezoom-outzoomfacebookgoogleinstagram-filledinstagrammessenger-blackmessenger-colorpinterestruntastictwittervkwhatsappyahooyoutube
adidas
/ januari 2020
adidas

NÄRVARANDE LÖPNING: SÅ KAN LÖPNING FÖRBÄTTRA DIN PSYKISKA HÄLSA

Andas in. Andas ut. Det är något vi alla behöver ibland – nu mer än någonsin. Ett ögonblicks avkoppling för att hämta andan. Pressen från vardagliga utmaningar, oavsett om det gäller karriär, familj, vänner, sociala medier, hälsa och så vidare, kräver i dag mer mental styrka än någonsin.

Det är det inte bara vi som säger. Enligt Världsekonomiskt forum är psykisk ohälsa den främsta orsaken till allvarliga hälsoproblem världen över.¹ Stress verkar vara en av de främsta orsakerna. 2017 uppmärksammade den brittiska välgörenhetsorganisationen Mental Health Foundation att tre av fyra britter inte klarade av att hantera stress², och American Psychological Association rapporterade att lika många amerikaner medgav att de känt sig stressade den senaste månaden³.

Så vad kan vi göra åt det här? Medan vissa har sina egna sätt att hantera stress på vänder sig fler och fler människor till löpningen. Och det är inte de fysiska fördelarna de är ute efter, utan mindfulness. Det sägs att löpning kan hjälpa dig att rensa sinnet, hantera stress och förbättra det psykiska välmåendet. Vi kallar det Run to reconnect. Genom att fokusera på din andning, dina tankar och dig själv medan du springer, kan du ställa om och hitta den mentala styrka du behöver för att ta dig an dagen. Neuroforskaren Wendy Suziki hävdar att löpning, utöver de positiva effekterna på vår närvaro, även stimulerar utvecklingen av nya hjärnceller som kan öka kreativiteten⁴ – något som är viktigare än någonsin i dagens samhälle.

Fortfarande inte övertygad? Läs vidare så får du veta hur du kommer igång med närvarande löpning.


VAD ÄR NÄRVARANDE LÖPNING?

De flesta människor verkar tro att mindfulness är något man hittar i en yogastudio, genom meditation eller lugnande stenar. Men om du har sprungit ett tag har du kanske redan upplevt löpningens positiva effekter på ditt psykiska välmående.

adidas Runners mindset coach, Christian Straka, har ägnat det senaste årtiondet åt att lära ut hur mindfulness kan användas inom idrott. På tal om närvarande löpning säger han: ”De psykiska fördelarna av löpning är enorma och individuella. De omfattar allt från personliga berättelser om hur löpning har förändrat människors liv, genom att de lärt känna sina kroppar, blivit lyckligare eller lugnare, till vetenskapliga studier som visar att löpning minskar depressionssymtom, förbättrar inlärningsförmågan, vässar minnet, skyddar hjärnan från åldrande med mera.”

Närvarande löpning handlar om att känna dig som ett med dig själv och din omvärld utan att bli distraherad. Att koppla bort all stress och bara vara i nuet. Oavsett om du fokuserar på din andning, dina fötter mot trottoaren eller vinden i ditt ansikte. Det handlar om att lära ditt sinne att varva ner och ladda om, så att du kan vara den bästa, mest kreativa versionen av dig själv även när du inte springer.

Närvarande löpning gör att du måste släppa tankarna på vad som hände i går eller vad som ska hända i morgon, och fokusera på nuet för att kunna komma tillbaka starkare i dag.


KONCENTRATION, KLARHET OCH LUGN

Närvarande löpning definieras av tre förmågor: koncentration, klarhet och lugn. Genom att utveckla de här förmågorna gör du om den där turen på fem kilometer eller snabbrundan runt kvarteret till din alldeles egna löpmeditation.

        KONCENTRATION: förmågan att rikta uppmärksamheten mot dig själv eller din omvärld. 

        KLARHET:                 förmågan att i realtid följa med i vad du faktiskt upplever. 

        LUGN:             förmågan att vara öppen för alla känslor, vare sig de är trevliga eller otrevliga, och låta saker vara.


RUN TO RECONNECT STORIES

adidas Runners världen över utnyttjar redan såväl dessa förmågor som andra mindfulnesstekniker för att varva ner under löpningen.

Ally Love, värdinna för Brooklyn Nets, Peloton-instruktör och global ambassadör för adidas, använder närvarande löpning för att boosta kreativiteten och få en paus från sitt hektiska schema: ”Jag tror att det är naturligt att känna sig jäktad ibland. Löpning var rätt väg för mig. Det var ett sätt att komma bort från allt och samtidigt vara närvarande. Jag gör något som tröttar ut kroppen och sinnet för att nå en plats där jag kan stänga av. När jag är klar känner jag typ: Wow, jag tog något som gjorde mig utmattad och gjorde om det till något superkreativt.”

running-ss20-focus-launch-story-page-ally

Och Ally är inte den enda. Efter att ha gett upp sina proffsdrömmar började Samantha D’Souza från adidas Runners Los Angeles med löpning: ”När jag sprang kände jag mig verkligen som en del av min omgivning. Jag kan känna allt i min kropp. Jag kan höra mina tankar klart och tydligt. Det gjorde att jag kunde släppa allt för att sedan knyta an till omgivningen igen.”

running-ss20-focus-launch-story-page-samantha


KOM IGÅNG MED NÄRVARANDE LÖPNING

Dagens stressade samhälle gör det svårt att fokusera på en sak. Även om det är svårt i början kommer det att bli lättare ju mer du övar. Bara fortsätt att träna så blir löprundan snart din personliga fristad. Här kommer några tips på hur du kan bli mer närvarande under dina löprundor:

1. SKYNDA LÅNGSAMT

Ta det lugnt i början. Ha inte för bråttom. Låt kroppen hitta en rytm. Ju mindre fokus du lägger på din prestation, desto mer fokus kan du lägga på dig själv.

2. FOKUSERA PÅ FÖTTERNA

Ta in känslan av hur dina fötter slår mot marken. Känn efter noga. Är det lätt eller tungt? Försök hålla ett lätt steg, och låt fötterna guida dig mot en ökad närvaro.

3. TA IN OMGIVNINGARNA

Lyssna på ljuden omkring dig, känn vinden i ansiktet, ta in alla lukter och sinnesintryck. Kanske har du aldrig lagt märke till dem förr.

4. VAR UPPMÄRKSAM PÅ SMÄRTA ELLER OBEHAG

Alla känslor är kanske inte positiva. Det är okej. Känn efter var i kroppen smärtan eller obehaget sitter. Om du är en erfaren löpare kan du kanske kämpa dig igenom den, men om smärtan orsakas av skada eller stress bör du ta det lugnt.

5. LÅNGVARIG EFFEKT

Reflektera över allt du känner när löprundan är över. Lägg märke till din kropp. Dina axlar, dina armar, dina ben. Förhoppningsvis känner du dig mer avslappnad nu. Om inte, så gör du det nog nästa gång. Fortsätt kämpa så kommer det att gå.

Är du redo att testa? Följ med en av adidas Runners mindset coacher, Ameerah Omar eller Christian Straka, på en guidad runda i närvarande löpning, enbart tillgängliga i appen adidas Running. Under de guidade löprundorna får du lära dig att varva ner under löpningen med hjälp av koncentration, klarhet och lugn. De guidar dig genom en rad tekniker, som andningsövningar och ökad medvetenhet om sinnesintryck, så att du kan komma igång med närvarande löpning.

running-ss20-focus-launch-story-page-product

Den här kollektionen med skor och kläder är specifikt framtagen för en löpning utan distraktioner. Nu kan du springa i lätta material, utan distraherande, tung löparutrustning, och bara fokusera på dig själv och ditt medvetande. Bland produkterna finner du löparskon FOCUSBREATHEIN, designad för maximal komfort. Skon ger stöd åt dina fötter när de möter marken och guidar dig till en avslappnande löpning.

Mindfulness fungerar även utanför löpningen. Under hektiska dagar när du inte hinner träna kan tio minuters medvetet fokus hjälpa dig att ladda om. Om du vill prova den här enkla och effektiva metoden hittar du snabba och lätta meditationsövningar i särskilda Mindset Corners i utvalda adidasbutiker och på Spotify. De kan hjälpa dig att varva ner var du än är.

Vi har alla vår egen historia, men det enda sättet att hantera stress på är att erkänna den. Ta med dig allt du lärt dig och försök använda det i din vardag. Kom ihåg att använda koncentration, klarhet och lugn för att rensa sinnet och hålla kvar fokus.

Ibland är det första steget det svåraste. Men om du tar ett steg i taget är du redan på god väg mot en ökad närvaro.



¹ Jezard, Adam. “Depression is the no. 1 cause of ill health and disability worldwide.” World Economic Forum. 18 maj 2018. Webb.

² “Stressed nation: 74% of UK 'overwhelmed or unable to cope' at some point in the past year.” Mental Health Foundation. 14 maj 2018. Webb.

³ Winerman, Lea. ”By the numbers: Our stressed-out nation.”, American Psychological Association, Vol 48, No. 11. December 2017. Webb.

⁴ Loria, Kevin. “Exercise might be more than good for your brain — it could make you more creative as well.” Business Insider. 4 november 2016. Webb.

/ januari 2020
adidas