Y-3 Raito Racer
Upptäck
nu

Lightest fastest: Raito Racer

Nyhet för vår/sommar 2019: den progressiva Y-3 Raito Racer är lätt som luft, snabb som ljuset.

Y-3 Raito Racer står för "ljus" på japanska och är en progressiv sneaker som gör avstamp för ny era av adidas Boost. Den lätta och snabba Y-3 Raito Racer spinner vidare på Y-3:s legendariska innovation i adidas och Yohji Yamamotos anda.

Stil 1
S/S19 MODEVISNINGEN
Ett fel har uppstått. Var vänlig försök igen.
Försök igen
Y-3 vår/sommar 2019, som föddes ur Yohji Yamamotos besatthet av "luft mellan kroppen" och adidas hängivenhet för rörelse och avancerade kläder och skor för människans form.

Kollektionen tänjer på gränserna för innovation, teknologi och funktion för att skapa luftlätta plagg som är inspirerade av fallskärmshoppning och segling samt präglade av Yamamotos utmärkande estetik med böljande volymer och kontrollerade proportioner. För att skapa en djärv men ändå avskalad look lägger Y-3 fullt fokus på utveckling av materialblandningar och textil med GORE-TEX®, lätt nylon, välarbetad mesh i lapptäckesteknik, teknisk bomull, Adizero och mycket stretch. Plaggen är vändbara, lättpackade och framförallt lätta för maximal användbarhet.

Kollektionen presenterades den 24 juni på Musée des Arts Décoratifs på Louvren i Paris och stod i stark kontrast till de klassiska omgivningarna. När mannekängerna gick genom museets marmorkorridorer fylldes deras plagg med luft och tycktes sväva och lätt segla över deras kroppar. Kollektionen förenar till synes motsägelsefulla världar inom sport (tekniskt avancerade plagg med hög funktion) och senaste mode (flödande och välskräddade silutter med oväntade volymer), allt med Y-3:s distinkta stil och känsla. Centralt för konceptet är användningen av genombrottsmaterial som är lätta men ändå starka och funktionella, däribland SHAKEDRY™ GORE-TEX®, världens lättaste GORE-TEX®, vilket utgör grunden i huvförsedda funktionsjackor i unisexmodell och långa jackor.

Många av kollektionens byxor är gjorda i nylontwill medan spandextrikå ger dramatiskt överdrivna kjolar, klänningar och jumpsuits för dam. Kollektionens färgpalett består av klassiska och minimalistiska Y-3-nyanser med en kärna av vitt, svart och rött samt säsongsbetonade färgglimtar i "salty champagne", "kumo grey" och "petrol green". Den utmärkande Y-3-loggan har utvecklats med hjälp av Yamamotos ironiska humor och den här säsongen innefattar den ett motiv med ett hjärta, som symbol för kärleken mellan adidas och Yamamoto, samt en dödskalle, som en mörkare tolkning av säsongens seglingsinspiration. Under modevisningens dramatiska avslutning visades långa parkas och klänningar med tryck av en Y-3-imitation av en spinnaker, ett segel designat för akterlig vind. Även när det kommer till skor omdefinierar Y-3 på ett liknande sätt nutida design och tillverkning.
Läs hela historien
YOHJI YAMAMOTO
YOHJI YAMAMOTO
Ett fel har uppstått. Var vänlig försök igen.
Försök igen
Yohji Yamamoto är känd för sina avantgardistiska plagg. Hans utmärkande överdimensionerade siluetter i svart har ofta draperingar i olika texturer.

Yamamoto föddes i Tokyo och tog examen i juridik vid Keiouniversitetet 1966. Hans mamma var skräddare och hade en butik i Kabukicho (ett nöjeskvarter i Shinjuku i Tokyo). Efter att han tagit sin examen insåg han att han inte ville arbeta med juridik. "Jag ville inte bli en del av det vanliga samhället", berättade han för BoF. "Så efter att jag tagit min examen sa jag till min mamma ... jag vill hjälpa dig." Yamamotos mamma gick med på att låta honom arbeta i butiken och sa att han kunde lära sig av sömnadsassistenterna. Han följde även hennes uppmaning att skriva in sig på Bunka Fashion College som numera är känt för att ha skolat designers som Kenzo Takada, Junya Watanabe och Yamamoto själv.

Efter att han tagit examen vid Bunka mottog han ett stipendium för att tillbringa ett år i Paris, men det var först efter hemkomsten till Japan som Yamamoto började upptäcka sin sanna röst som designer. Han startade ett litet företag med konfektionskläder som långsamt växte och fick köpare från alla större städer i Japan. Framgången fick honom att återigen börja tänka på Paris och i början av 1980-talet återvände Yamamoto till den franska huvudstaden för att öppna sin första butik.

Sedan dess har Yamamoto haft en växande och hängiven global anhängarskara. Hans två största märkeslinjer, Yohji Yamamoto och Y's, finns i exklusiva varuhus världen över och år 2007 uppmättes försäljningen till över 100 miljoner dollar enligt företaget. Bland Yamamotos andra märkeslinjer finns Pour Homme, Costume d'Homme och Regulation Yohji Yamamoto.

Yamamoto har för sina modebidrag tilldelats utmärkelser som Arts et Lettres-orden med graden riddare, japanska honnörsmedaljen med lila band, franska Nationalförtjänstorden, Royal Designer for Industry samt Master of Design av Fashion Group International.
Läs hela historien
Ett fel har uppstått. Var vänlig försök igen.
Försök igen
Ladda fler
    Tillbaka till föregående vy
    Se föregående
    Se kollektionen som - Se som -
    Kategori
    • Skor
    • Kläder
    • Accessoarer
    Kön
    • Man
    • Kvinna
    Sortera efter
    • Nyast först
    • Pris (lägst - högst)
    • Pris (högst - lägst)
    Filtrera och sortera
    • Kategori
    • Allt
    • Skor
    • Kläder
    • Accessoarer
    • Kön
    • Båda
    • Man
    • Kvinna
    • Sortera efter
    • Nyast först
    • Pris (lägst - högst)
    • Pris (högst - lägst)